日本の現在の美意識や価値観、思想の根底は美しきことにあります。善悪や合理性ではない美しきことを判断基準として持っています。
能のような舞台芸術の中でも、日本独特の美しきこと、初心忘れるべからず、華をつくることなど、個々の感覚ではなく、一つのマニュアルとして伝わっています。実際に茶湯や陶芸、華道、書道、全ての所作に美しさを在り方、生き方に投影しています。
建築やものづくりの歴史の中で、安土桃山時代あたりから起こった数寄屋造りを中心とした美しさの追求。そんな日本のルネサンス期があり、その影響力は世界にJapanブランドとして印象付ける一端を担っています。
私はNYで暮らしていた時、現代の日本人の世界からみた価値はこの近年で作られているものではないと実感しました。外国人なので、日本史に詳しいわけではなく、日本を何度も訪れていない人でも、日本、日本人のイメージは固定概念として植え付けられていました。
それは当時、日本から日本人である技術、キャリアの少ない若者にとっては非常にありがたく、先人の創造した偉業から得られた恩恵でした。かたやメキシコ人は粗野で怠け者、という固定概念が植え付けられ、彼らは満足な職業にもつけず、その負のサイクルから教育水準は世代が変わっても低い状態で、その結果、所得格差、人種嫌悪により彼らは負の感情を根幹に持っています。
昨今、過去の先人の積み上げた価値観、思想、美意識は今の日本の中で薄れつつあります。薄れることが必然の世の中で、我々は現代の数寄者でありたい。そして日々のものづくりや生活の中で未来の日本人のためにもSukimonoとして大切なことを作っていきたい。
我々のつくる価値観やものづくりを日本人に、そして特に文化基盤の残る地方都市に生み出し、そこから世界へ発信していく必要かあります。未来の日本人、地方で暮らす人の豊な背骨をつくることで、心身共に豊な好循環な環境を作ります。
SUKIMONO株式会社
代表取締役 平下茂親
The basis of Japan's current aesthetic sense, values, and ideology is beauty. We hold beauty, not right and wrong or rationality, as the criterion for judgment.
Even in the performing arts such as Noh, the uniquely Japanese aesthetic of beauty, never forgetting one's first love, creating flowers, etc., are transmitted not as individual senses but as a manual. In fact, beauty is projected into the way of being and the way of life in every aspect of the tea ceremony, ceramics, flower arrangement, calligraphy, and other art forms.
In the history of architecture and craftsmanship, the pursuit of beauty centering on the sukiya style began around the Azuchi-Momoyama period. Such was the period of Japan's renaissance, and its influence is partly responsible for impressing the world as a Japan brand.
When I lived in New York, I realized that the value of the modern Japanese in the eyes of the world is not what has been created in these recent years. As a foreigner, I was not familiar with Japanese history, and even if I had not visited Japan many times, the image of Japan and the Japanese people was ingrained in my mind as a fixed concept.
This was very gratifying for young people who had little skill or career as Japanese from Japan at that time, and they benefited from the great achievements created by their predecessors. On the other hand, the stereotypical image of Mexicans as crude and lazy was instilled in them, and they were unable to find satisfactory jobs.
The values, ideology, and sense of beauty accumulated by our predecessors in the past are fading in Japan today. In a world where fading is inevitable, we want to be modern-day sukiya. We also want to create something important as Sukimono for the future Japanese people in our daily manufacturing and daily life.
We need to create the values and craftsmanship that we create for the Japanese people, especially in the regional cities where the cultural foundation remains, and to transmit them to the world from there. By creating a rich backbone for future Japanese and people living in rural areas, we will create a virtuous circle that is rich in both body and soul.
SUKIMONO Co.
CEO Shigechika Hirashita